22 października 2024 – IV Liceum Ogólnokształcące im. Orląt Lwowskich w Gliwicach
Prowadzący:
Pani Magdalena Jasińska – Centrum Nauki Kopernik.
-edukator Klubu Młodego Odkrywcy “Fraktale”
-ambasadorka Europejskiej Agencji Kosmicznej w programie ESERO.
Cel spotkania:
Poszerzenie wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii oraz elektrowni konwencjonalnych, a także rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i współpracy w grupie.
Uczniowie, podzieleni na grupy, mieli za zadanie zaprojektowanie makiet różnych typów elektrowni: atomowej, cieplnej, wodnej, słonecznej oraz wiatrowej. W trakcie warsztatów uczniowie nie tylko budowali modele, ale również analizowali zalety i wady każdego z rozwiązań energetycznych. Dzięki tym zajęciom młodzi ludzie mogli zgłębić tematykę energetyki w sposób praktyczny i angażujący.
Elektrownia atomowa – uczniowie przedstawili nowoczesne podejście do energetyki jądrowej, podkreślając wysoką wydajność i niską emisję dwutlenku węgla. Zwrócili jednak uwagę na kontrowersje związane z bezpieczeństwem oraz problemem składowania odpadów radioaktywnych.
Elektrownia cieplna – grupa odpowiedzialna za ten projekt skupiła się na tradycyjnych elektrowniach węglowych, analizując ich dużą produkcję energii, ale również negatywny wpływ na środowisko. Omówiono konieczność przechodzenia na bardziej ekologiczne źródła energii, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych.
Elektrownia wodna – zespół zaprezentował elektrownię wykorzystującą energię wody. Uczniowie wskazali na jej zalety, takie jak odnawialność i przewidywalność produkcji energii, ale także na możliwe negatywne skutki dla środowiska, takie jak zniszczenie naturalnych ekosystemów wodnych.
Elektrownia słoneczna – uczniowie stworzyli model elektrowni oparty na energii słonecznej, wskazując na jej ogromny potencjał w zakresie odnawialnych źródeł energii. Podkreślili zalety związane z minimalnym wpływem na środowisko, jednak zauważyli również wyzwania związane
z magazynowaniem energii oraz zmiennością produkcji w zależności od warunków atmosferycznych.
Elektrownia wiatrowa – Grupa przygotowała model elektrowni wiatrowej, omawiając korzyści wynikające z jej ekologicznej i niskiej emisji dwutlenku węgla. Uczniowie zaznaczyli również wady związane z hałasem, zmiennością siły wiatru oraz potrzebą dużych przestrzeni do lokalizacji turbin.
Warsztaty zakończyły się podsumowaniem, podczas którego uczniowie podzielili się swoimi wnioskami i refleksjami. Część grup stwierdziła, że najważniejsze w przyszłości będzie rozwijanie technologii odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna i wiatrowa, ale równie istotna jest innowacyjność w zakresie energii jądrowej czy wodnej, które wciąż mogą odegrać ważną rolę w miksie energetycznym.
Warsztaty były doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy na temat energetyki, wzbudziły zainteresowanie młodzieży tematami związanymi z ochroną środowiska oraz przyszłością odnawialnych źródeł energii.